Många nyheter trots sent datum
Det blev en lång, ofrivillig väntan, men till slut var den här, Optikmässan 2022. Ett 80-tal utställare och ett pärlband av intressanta och roliga föreläsare lockade drygt 600 besökare till Scandinavian XPO i Arlandastad, utanför Stockholm.
Text och foto Micke Jaresand
Egentligen skulle mässan ägt rum redan i februari i år, men ett kort och dåligt tajmat återfall av pandemi satte stopp för planerna och arrangören SOLF tvingades flytta datumet till mitten av oktober. Inte optimalt, med tanke på att det flesta bågleverantörer presenterar sina nyheter i början av året. Men alternativet, att inte ha någon mässa alls, bedömdes som ännu sämre.
– Vi märker på antalet besökare att oktober inte är den bästa tidpunkten att hålla en optikmässa, säger Johan Carlius, ordförande i SOLF. Att det trots detta kommer så pass många besökare är positivt och visar vilken viktig funktion mässan fyller för branschen.
Och kanske ska hela mässan, särskilt antalet besökare, bedömas i ljuset av detta faktum; alla nyheter var redan ute på marknaden och de flesta av årets inköp gjorda. Därför är det faktiskt lite imponerande att ett 80-tal utställare och över 600 besökare valt att delta. Det säger något om arrangörens styrka och branschens uppdämda behov av att mötas fysiskt.

Redan nu är det bestämt att Optikmässan 2023 ska hållas på ordinarie tid, första helgen i februari nästa år. Mer om det i en artikel intill denna.
Att årets mässa led brist på nyheter på bågsidan är bara delvis sant.
Den danska distributören och agenten, Eye-Eye Denmark visade upp sitt nya varumärke Steve McQueen för första gången i Sverige. Vem tusan är Steve McQueen undrar säkert den yngre delen av läsekretsen. Menar ni inte Alexander McQueen, designern?
Kanske inte så konstigt. Steve McQueen dog, bara 50 år gammal, 1980 men hade då en mycket framgångsrik karriär som skådespelare bakom sig. Han var också en manlig stilikon som rymde både tuffhet och känslighet i en och samma person. Mycket av sitt skådespelarregister hämtade han från sin egen, minst sagt brokiga och ofta brutala uppväxt i 1930- och 40-talets USA.
Numer återfinns han alltså i form av rätt coola bågar, både oftalmiska och sol. Producenten är fransk och har fått rättigheterna bland annat tack vare nära familjeband med Steve McQueens efterlevande i USA.
– Bland dem som är över 50 år gamla vet de flesta vem Steve McQueen är. Bland dem som är under 50 är kunskapen mer spretande. Men jag tycker bågarna talar rätt bra för sig själva och den coola men inte ovänliga stilen är aldrig fel, oavsett ålder på bäraren, säger Tue Strange på Eye-Eye Denmark.
Att varumärken i glasögonbranschen ofta har sitt ursprung från andra håll är inte ovanligt. Varumärket Chpobrand (uttalas cheepobrand) är svenskt och föddes ur brädkulturen, alltså skatebord, snowboard och surfing. Företaget startade 2013 med att producera klockor men har sedan sju år tillbaka även glasögon i sin produktkatalog. Hittills har deras produkter funnits i modebutiker med inriktning på brädkultur, men i samband med årets Optikmässa tar man ett steg vidare och närmar sig optikerna.
Hela auran runt Chpobrand påminner om WE:s tidiga dagar med en stark känsla av garage och underground. Alla produkter tillverkas till 100 procent av återvunnet material och man är dessutom noga med att framhålla ett generellt och starkt rättvisepatos.
Silhoutte är förstås en helt annan story. Sobert, sofistikerat och hur etablerade som helst. Här är nyheten delvis av mänsklig karaktär. Jarna Pere, vd för Silhoutte Sverige gör sin första optikmässa. Hon tillträdde sin befattning 2020, men vi vet alla vad som hände då och hur inget plötsligt var som det borde och brukade.
Men fördröjningen har haft det positiva med sig att det finns en del nytt att presentera i Sihouettes katalog. I Sverige sätter vi likhetstecken mellan Silhouette och rimless. Men det österrikiska företaget har en bredare katalog än så och vill gärna etablera detta även på vår marknad.
Kollektionen Momentum Aurum Fullrim lanserades i september och beskrivs av Silhouette själva som ”science without fiction”. Bågarna är byggda i Silhouttes patenterade SPX-material men genom en särskild laserbehandling får man ytan att likna trä utan att ge avkall på lätthet och eleganta former.
Samtidigt med utställningen avlöste föreläsningarna varandra på stora scenen. Besökarna fick bland annat tillfälle att lära sig fix och trix inom digital marknadsföring, inspiration att våga gå sin egen väg (särskilt riktat till branschens kvinnor), hur man hittar sitt bästa jag och vikten av att bygga starka lag, det senare framfört av fotbollslandslagets förbundskapten, Peter Gerhardsson.
Den sammanfattande känslan var att besökarna kände sig nöjda. Många gick nog redan i tankar om hur nästa mässa, om bara fyra månader, ska bli.