Detaljhandelsguld till Synsam
Synsam kammade åter igen hem guldmedaljen i kategorin Optiker & accessoarer. Det stod klart igår kväll när Tidningen Market i samarbete med Center for retailing vid Handelshögskolan i Stockholm korade handelns främsta företag. För att vinna krävs starka ekonomiska nyckeltal samt en god utveckling vad gäller varumärke, innovation, kundupplevelse och hållbarhet.
Detaljhandelns nyhetskanal Market uppmärksammar årligen handelns främsta företag genom utmärkelsen Market Awards. De mest framstående detaljhandelsföretagen i Sverige lyfts fram i tio olika kategorier. Synsam vann första pris i kategorin Optiker & accessoarer.
– Det är oerhört glädjande att Synsam fortsätter att leverera på alla de parametrar som krävs för att vinna. Det ligger hårt arbete bakom vår strategi; att finnas där våra kunder finns, både i fysisk handel och online, och att ge service i världsklass. Detta möjliggörs genom attraktiva butiker och prisvärda produkter och tjänster. Och bäst av allt – våra engagerade medarbetar. Priset går till dem, säger Krister Duwe, Synsams Sverigechef.
Juryns motivering
”Årets vinnare har fortsatt att bygga ut med nya butiker, nya innovativa grepp och en förstklassig service till kunderna. Resultatet av det ambitiösa och målmedvetna arbetet avspeglas i nyckeltal som imponerar i en för handeln turbulent tid. Grattis Synsam!”
Valet av pristagare utgår från en undersökning som leds av tidningen Market och Center for retailing, Handelshögskolan i Stockholm. Undersökningen hämtar även data från Xtreme Insights, som arbetar med varumärkesutveckling, och Better Business World Wide, som gör kundupplevelsemätningar. Market Awards delas ut till de främsta företagen i de tio största branscherna i detaljhandeln.
Undersökningen som ligger till grund för priset granskar fem områden:
- Försäljnings- och resultattillväxt samt andra ekonomiska nyckeltal.
- Kundupplevelse.
- Varumärkesstyrka och marknadsposition.
- Innovationsförmåga.
- Hållbarhetsarbete.
Priset Market Awards delades ut i samband med Dagens Industris årliga konferens Retail Arena.
Foto: Pax Engstrom