Succé för digitala Optometridagar
Efter förra årets inställda Optometridagar fick branschen i mitten av mars äntligen utlopp för det uppdämda behovet av ny och fördjupande kunskap. Formatet var digitalt och lockade över 500 deltagare och ett tiotal utställare som deltog i olika former.
Trots att de flesta under året börjat vänja sig vid olika typer av digitala möten var det en helt ny situation för Optikerförbundet att organisera en stor konferens. Att få en driftsäker och för deltagarna lättanvänd teknisk lösningen på plats innebar en stor utmaning. Genom att hyra in en professionell partner lyckades man dock riktigt bra med att skapa en digital miljö som både fungerade som den skulle och dessutom skapade en känsla av närvaro som gjorde det lätt att ta till sig både föreläsare och utställare.
En annan osäkerhetsfaktor var förstås också hur många optiker som skulle anmäla sitt deltagande till konferensen. Men eventuell oro på den punkten kom på skam.
Hur många registrerade besökare blev det till slut?
– Vi hade 550 anmälda deltagare varav några valde att endast medverka en av dagarna. Som mest hade vi 520 individuella inloggningar vid föreläsningarna, men här bör nämnas att man kunna sitta tillsammans och då registreras endast en person i systemet, säger Rune Brautaset, ordförande för Optikerförbundet.
Hur tyckte ni det var att arrangera en digital konferens? Svårigheter, lärdomar?
– Man skulle tro att en digital konferens kräver mindre arbete än en fysisk, men eftersom detta var nytt för oss med flera underleverantörer involverade så har arbetsmängden faktisk varit väl så stor som tidigare år. Svårigheten var som sagt att detta var nytt för oss och att få överblick. Under planeringen har man fått försöka visualisera hur det skulle se ut och först dagarna innan fick man se det. Lärdom är nog att man inte ska tro att det blir enklare och att vara ute i god tid, samt at ta hjälp av de som kan det tekniska. Vi har därför redan nu börjat sondera hur den digitala delen av nästa års hybridmöte ska genomföras.
Så det digitala formatet kan på något sätt utnyttjas även för framtida Optometridagar?
– Ja som sagt, vi planerar för ett hybridmöte nästa år. Vi önskar ha ett fysiskt möte då det sociala är viktigt, men samtidigt kunna erbjuda de som inte har möjligt åka eller endast kan en av dagarna bra dagar för efterutbildning och möjlighet till att ta del av nyheter från utställarna.
Även de utställare som valt att sponsra konferensen genom digitala montrar eller på andra sätt var nöjda med utfallet. Flera av dem hade chattfunktioner som besökarna kunde använda för att få kontakt med företagens representanter.
– Det är klart att det är spännande att få vara med i det första, men definitivt inte den sista digitala utställningen. Vi saknar självklart det fysiska mötet med optikerna, men i brist på detta så är vi glada för att kunna möta branschen online istället. Vi har haft ganska mycket trafik i vår monter och säkert en del besökare som inte hade hittat oss annars. Chattfunktionen har varit bra, men mässbesökarna verkar ha haft en något högre tröskel för att chatta istället för att växla några ord med ett bekant ansikte, säger Dawid Stenlund på Rodenstock.
– Att göra en monter digitalt ställer helt andra krav än en fysisk monter, Det har varit helt andra utmaningar än tidigare, men resultatet blev bra, många besökare kom och tittade in i montern, chattade med oss, såg på film och laddade ner vårt material. Vi är mycket nöjda med de digitala optometridagarna även om vi ser fram emot att kunna träffas på riktigt inom en snar framtid.
Flera av dem som Optik talade med under konferensen berömmer den digitala lösningen men längtar också tillbaka till det fysiska mötet.
Vi är väldigt nöjda med de digitala Optometridagarna och tycker att Optikerförbundet anordnat dessa dagar på ett väldigt bra sätt. Självklart hade vi önskat att vi fick träffa optiker och branschkollegor fysiskt men vi upplever att dagarna ändå gått väldigt bra och varit uppskattade från alla håll. Vi har haft en hel del besök i vår monter där många passade på att ställa frågor till oss samt tävla i vårt quiz som vi hade, säger Alexandra Koblet Olsson, rekryteringsspecialist på Synoptik.