Nytänk i spåren av corona

Många talar om ett ”före&efter” Covid-19, vilket jag tror kommer driva den tekniska utvecklingen ett antal steg framåt i högre tempo än vad vi väntat oss. Naturligtvis kommer vår bransch inte vara något undantag i det fallet. Många har under senare år funderat kring möjligheten att göra synundersökningen på distans men utan att nå hela vägen. Våren och sommaren har tvingat oss att tänka utanför boxen och jag vet att flera aktörer kommit långt med denna utveckling. Personligen är jag övertygad att vi i närtid kommer se nya, smittsäkrade lösningar för synundersökningar. Inte osannolikt baserat på AI, skriver Fredrik Thunell i sin ledare.

Läs vidare

En alldeles vanlig optiker 
och en av hans patienter

Varför blir man optiker, hur ser vardagen ut och vilka drivkrafter har man i yrket? Anita Robertson berättar historien om optiker Gustav Brinkby och hans patient Ingela Lundmark.

”För några år sedan fick jag överta en svensk kund med keratokonus, bosatt i Skåne men som länge åkt ända till Oslo för att få kontaktlinser tillpassade. Efter att hon varit hos mig i Mölnlycke på några kontaktlinskontroller frågade jag Gustav Brinkby om inte han kunde ta hand om henne istället. Så hon slapp åka så långa vägar”. 

Läs historien om Gustav och Ingela här

Artificiell syn hjälper personer med synnedsättning och dyslexi

Ett ”tredje öga” som hjälper personer med synnedsättning att läsa texter och även känna igen människor – så kan man beskriva MyEye 2, en AI-baserad hjälpteknik från det  israeliska företaget OrCam. 

OrCam MyEye 2 är hjälpteknik, baserad på artificiell syn. Detta ska inte förväxlas med begreppet”Smart Glasses”. Istället handlar det om ett helt nytt angreppssätt, där tekniken imiterar såväl öga som hjärnans synbark. Faktum är att det inte ens är ett par glasögon, utan en enhet som fästs på ena skalmen.

Läs vidare

Rapport sätter fokus på ögonhälsa

Att kunna tillpassa och sälja glas och bågar är inte längre tillräckligt för en optiker att hävda sig i konkurrensen om kunderna. Teknisk och medicinsk utveckling, mer avancerade utbildningar, moderniserad lagstiftning och uppluckrade gränser mellan optometrin och ögonsjukvården öppnar nya möjligheter för branschens aktörer att profilera sig. 

På kort tid har begreppet ögonhälsa etablerats i branschen. Du ska inte längre kliva in i en butik som korrigerar synfel och säljer linser och glasögon utan som tar hand om allt som dina ögon avslöjar och behöver.

I början av sommaren publicerade Synsam Ögonhälsa 2020-rapporten.

Läs vidare

Optikmässan flyttad till 2021

Förhoppningen att kunna genomföra Optikmässan 2020 i augusti grusades när det stod klart att regeringen i juni förlängde restriktionerna med maximalt 50 personer vid offentliga sammankomster på obestämd tid. SOLF fattade snabbt beslutet att inte ställa in utan istället flytta mässan till den 15-16 januari nästa år.

Läs vidare

Coronaanpassat i Göteborg

Där coronapandemin sätter stopp för fysiska möten med över 50 deltagare sätter den samtidigt igång kreativiteten hos aktörer i branschen som upplever ett starkt behov av att visa upp sina och andras nyheter inför höstsäsongen. 

Den 17-20 september planeras en optikmässa i Göteborg där utställarna är utspridda på olika platser i staden och besökarna navigerar sig till utställarna med hjälp av en, för tillfället, skapad app.

Bakom initiativet står säljorganisationen Eyewear Network, med varumärken som exempelvis Boomerang, Vasuma och Triple X i portföljen. Mässan har fått namnet You&Eye Weekend.

Läs vidare

Nya glas anpassade 
till uppkopplad livsstil

Människor tillbringar allt mer av sin tid uppkopplade. Smarta telefoner används inte bara i hemmet eller på kontoret utan också när vi är på väg någonstans. Ögonen måste snabbt och ofta flytta fokus mellan skärm och omgivning. Beteendet ställer nya krav på hur glasögonglasen är designade. 

Nu presenterar Zeiss en glasportfölj där den teknologiska glasdesignen är anpassad efter bärarens ålder och den uppkopplade livsstilen.  De nya glasen, som fått namnet ZEISS SmartLife, lanseras i oktober och riktar sig till glasögonbärare i alla åldrar.  

Läs vidare

Formeln för glasrecept skrivs om

Allt fler parametrar räknas in för att ge bärarna bästa möjliga syn, men fortfarande anges glasögonreceptets viktigaste värden i steg om 0,25 dioptrier. Med foroptern Vision-R 800 och så kallad AVA-precision öppnar Essilor dörren till en bransch där man istället hanterar värden som ”SPH: 2,12” och ”CYL: –0,57”. 

Produktutvecklingen av glasögonglas går i ett rasande tempo, och kraven på individuell anpassning bara ökar. Inte minst har freeform-tekniken, sedan den infördes för två decennier sedan, påverkat branschens tänkesätt. Fler och fler parametrar räknas in för att få en exakt matchning mellan å ena sidan glasets optiska egenskaper, å andra sidan korrigeringsbehov, ögon- och ansiktsanatomi, livsstil, bågdesign och så vidare.

Läs vidare

Optik bjuder på minimässa 
i pappersformat

Runt om i världen ställs optikmässor in och begränsar möjligheter för leverantörer att möta optiker och exponera sina nyheter inför kommande säsong. 

För att ni som läsare ska få en samlad upplevelse av vad som är på gång i branschen, vilka utbud och nyheter branschens leverantörer har inför hösten, har vi samlat de annonsörer som hade planerat vara med på Kistamässan, och erbjudit dem så kallade advertorials. Det är artiklar där företagen med egna ord och bilder berättar om sig själva och sina produkter.

Läs vidare i papperstidningen

På Cityoptik i Stockholm har man vidtagit flera åtgärder för att skydda sig och sina kunder mot smitta. Vissa använder visir, andra andningsskydd. Man lyssnar mycket på kundernas önskemål.

KRÖNIKA AV ANKI PALM

Orka lyfta blicken bortom pandemins horisont

Jag funderar ofta över vad som ska förändras och utvecklas i mitt liv. Vilket steg är det dags för nu? De som känner mig kan till och med bli trötta på min utvecklingsiver som dyker upp när livet blir för enahanda för min smak, framförallt på det professionella planet. Samtidigt som jag är förändringsbenägen kan jag samtidigt vara obekväm med den samma. Det är ingen lätt kombination. Jag både vill och inte vill ta mig utanför den komfortzon jag byggt upp genom åren. Det nya inspirerande men okända både lockar och skrämmer. Ska jag vara kvar i det som känns tryggt och säkert och som jag tror att jag vet var jag har. Eller ska jag våga ta klivet?

Den här våren har jag inte behövt älta den typen av frågor. Covid 19 sparkade ut mig och företaget jag äger till hälften långt utanför den berömda zonen. 

Läs Anki Palms krönika här

VETENSKAP: 
Vilken syn ska allmänheten ha 
i trafiken och på oss optiker?
 

Hoppas att ni alla har det bra i sommarvärmen och vila upp er med lite ledighet. Även om en del i dessa tider kanske varit lediga genom permittering och vill komma upp i full arbetstid igen så hoppas jag att ni har hunnit njuta av sommaren med ljuset och värmen. Även i detta nummer fortsätter vi med artiklar om synen och trafiken. Den första är ett examensarbete som gjorts på KI under det gångna läsåret och den andra är en ny artikel från USA som publicerades i JOVs nu i juli. 

I den första artikeln har man undersökt hur inducerat lågt visus påverkar bilkörning för personer i ålder 60-80 år. Sänkningen av visus har skett med plusglas och en kontrollgrupp har också ingått i studien. Den andra artikeln handlar om bilkörning för synskadade med användning av teleskopglas.  Resultaten är ganska lika mellan dessa båda studier och en slutsats stämmer för båda artiklarna. Mer än endast synskärpa ska kontrolleras vid bilkörningen som till exempel kontrastseende.

Vetenskap i bläddringsbar utgåva. 

Läs vidare