Krönika: Fyra frågor innan du trycker på enter
När jag såg den energiska tyska optikern från scen i Berlin visa hur man kunde utföra synundersökningar på distans tänkte jag: Det här är smart. Tanken svindlade, snart kan optikerkåren sitta var som helst i världen och hjälpa människor med deras synproblem. Då när jag rapporterade från Zeiss Event i höstas visste jag inget om min kommande önskan om att det gärna skulle få ske över en natt även för mig och mina kolleger i Sverige.
Jag visste inte heller om att jag skulle bli ambivalent för närheten till våra kunder och patienter i synundersökningsrummet. Ja, inte för dem som personer men för det virus de kunde föra med sig eller jag föra över till dem. Jag ville samtidigt att de skulle fortsätta att komma för då skulle mitt och kompanjonens företag ha chansen att överleva men jag ville inte vara orolig för att bli smittad eller smitta. Men just nu handlar det inte speciellt mycket om vad jag eller du som läser vill. Det här får vi bara förhålla oss till.
Min strategi är att hitta bra sätt att emellanåt fly verkligheten. Jag skriver på min nya bok, krönikor till Optik och lyssnar till olika webinarier. Alltså vilken explosion av möjligheter. Mycket fanns att tillgå förut men nu finns allt. Vi sjunger i kör på nätet, tar niofikat ihop framför skärmen, håller zoommöten eller kanske träffar barn och barnbarn på lagom Face Time-distans. Ett av de webinarier som fastnat speciellt mycket i minnet är det som Rodenstock bjöd på med Yasmin Yaya som excellent föredragshållare. Yasmins meritlista är lång men den börjar i optikbranschen och som ena halvan av den världsberömda bloggen Bonocle och medarbetare i denna tidning. Det är inte läge att referera hela det magnifika föredraget här men några smakbitar från Vad ska vi tänka på när det gäller marknadsföring i sociala medier? blir det:
Det är ett hårt jobb att bygga upp en trogen publik. Det finns inga genvägar. Bygg upp organiskt! (Vi som har eller arbetar i butik vet redan det och kan applicera det även på sociala medier)
Är kunden inte i butiken är den med stor sannolikhet på sociala medier.
Sätt ett mål, varför engagerar du dig på sociala medier? Vad ska vi sikta emot?
Fyra viktiga frågor att ställa sig inför varje ny post:
1. Varför ska jag posta?
2. För vem postar jag?
3. Vad säger det om mig (oss)?
4. Hur skapar det värde för den som tittar?
Skapa ALLTID värde för dina följare genom att överraska, underhålla eller lära ut. Fråga dig vilket av dessa tre skäl du postar.
Vi har hört det förr genom åren men Yasmin säger det lite annorlunda:
Överträffa dina kunders förväntningar. Gör inte bara vad du tänkt dig utan lite till. Folk ska bli chockade och överraskade.
Det som lockar till köp är dessa tre ”mycket snabbare, mycket billigare eller mycket högre kvalitet” Vilket skäl stämmer för dig som läser? Vilket är incitament till köp där du arbetar som anställd eller är egenföretagare? Jag är glad att vi kan locka med ”mycket högre kvalitet” i kompanjonens och mitt företag. Men vad vet man? Saker och ting ändras, likaså människors köpbeteenden. Det är när jag lyssnar till ytterligare ett webinarie i ett annat sammanhang jag hör att vi kunder nu ”i dessa Coronatider” (har ni tänkt på hur vanlig vi gjort den frasen?) ändrar våra köpbeteenden. Vi skjuter upp inköp av sällanköpsvaror. Vi handlar mycket mer på nätet men samtidigt blir vi mer shoppingpatriotiska. Vi stödköper hos dem vi vill ska finnas kvar. Där har vi i optikerbranschen ett guldläge. Sköter vi oss väl vill kunderna verkligen ha oss kvar. Vi är ju de som förstår deras ögon och syn bäst.
Det är mycket som ändras just nu. Vi vet alla varför och försöker förhålla oss till det.
I förra krönikan avslutade jag med att undra vad gott det kan komma ur allt det vi är med om just nu. Ja, en sak är säker trots att vi ska socialdistansera oss har relationerna till varandra aldrig varit viktigare än nu. Det är också där jag tror vi ska fokusera i optikbutikerna och i hela optikbranschen: Vårda relationerna. Det kanske inte ger några höga säljsiffror just nu men sen när vi kommer ut ur det här vet vi vilka som har brytt sig, eller inte.
Vad tror du?
ANKI PALM