Julbo – favorit bland idrottsstjärnor

Franska Julbo har över hundra års erfarenhet av sol- och sportglasögon. Detta kvalitetsinriktade familjeföretag säljer numera direkt till hela Norden. OPTIK besökte huvudkontoret i den franska delen av Jurabergen, nära gränsen till Schweiz, nordväst om Geneve.

Text och foto Olle Bergman

Säga vad man vill om franska Julbo, men de gör det aldrig lätt för sig. I en värld där varumärken urholkas och kvalitetstänkande fuskas bort i lönsamhetens namn fortsätter de att tro på sina kärnvärden. Under ledning av två bröder som vandrar i sin fars fotspår – Christophe och Matthieu Beaud – satsar företaget därför på att behålla full kontroll. Bland annat har man egna avdelningar för design och produktutveckling, och man försöker lägga så mycket som möjligt av tillverkningen inom EU. Julbos kunder är både petiga och krävande; många av dem är idrottare och friluftsmänniskor på hög nivå som vill ha perfekt anpassning in i minsta detalj – och naturligtvis kompromisslös kvalitet. ​​

Följande färska anekdot illustrerar den hängivenhet som företaget representerar. Under coronaepidemin fick Matthieu Beaud tid över eftersom det inte gick att göra några tjänsteresor. Då passade han på att ta itu med en glasögondetalj som han alltid sett som en svag länk i kvalitetskedjan, nämligen gångjärnet. Resultatet av FoU-arbetet i hans eget garage blev en patenterad lösning som kommer att lanseras i höst – en fjäderupphängning som kan misshandlas å det grövsta av brukaren. I testlabbet har konstruktionen visat sig klara 400 000 vårdslösa vridningar av skalmen. Och inte nog med det: konstruktionen är lekande enkel att reparera för optikern om den mot förmodan skulle gå sönder – Julbo har nämligen satt ihop ett kit med reservdelar och en instruktionsvideo.

För att ta sig till Julbo flyger man till Genève och hyr en bil på flygplatsen. Sedan far man norrut, passerar gränsen till Frankrike och fortsätter rakt upp i Jurabergen på slingrande serpentinvägar och genom himmelskt vackra dalar. På vägen passerar man naturreservatet Parc naturel régional du Haut-Jura. Vägen kantas av prydliga små byar, boskapsbaserade jordbruk och en och annan skidanläggning. Slutmålet är Longchaumois – en by 900 meter över havet med drygt tusen själar. Här, vid Julbos huvudkontor och fabrik för slipning och ihopsättning, jobbar cirka 90 personer av koncernens totalt cirka 220 anställda. Övrig personal hittar man på produktionsenheten i Rumänien (cirka 80 personer) och i den internationella säljorganisationen (cirka 50 personer).

Franska Jurabergen, som än idag är ganska glesbefolkade, präglades en gång av lokal glasögonindustri, ungefär på samma sätt som Dolomiterna i Italien. Trycket från globaliseringen har dock tvingat de flesta av dessa företag att stänga och en sorgsen nedstängnings-vind har blåst genom dalarna. Idag finns bara en handfull tillverkare kvar – förutom Julbo bland annat bågtillverkarna Roussilhe och Morel.

Här på Julbo saknas dock detta vemod. Marknadschefen Stéphanie Dugas och hennes kolleger låter oss snabbt förstå att företaget blomstrar. De är uppenbarligen stolta över vad de gör, och de vet att de levererar bra produkter. Bland har de kunnat  konstatera att vinteridrottare som använder deras produkter tog 19 medaljer vid vinter-OS i Beijing i februari 2022. (Ytterligare olympisk ära väntar för övrigt i Paris 2024 där Julbo står för officiella produkter i form av tolv modeller – naturligtvis med glas med ytbehandling av guld.) 

En fängslande företeelse inom Julbos sfär är att verksamheten är full av berättelser – om familjen Beaud, om produktutvecklingen, om idrottsmännen, alpinisterna och de vanliga människorna som använder produkterna. Skapandet av företaget har en egen sådan berättelse:

– Glasögonföretaget grundades 1888 av Jules Baud (”Julbo”) från Morez, en mil härifrån, berättar Stéphanie Dugas. Vid sekelskiftet fanns det många alpinister borta i Chamonix som gjorde sig en extra hacka på att leta efter bergskristall som användes i ljuskronor. När de letade efter kristaller uppe på höjderna utsattes de för stark vind och sol. Det var dem som Jules Baud hade i åtanke när han tog fram företagets första solglasögon, Cristallier. 

Och på den vägen är det. Julbo har alltid varit en favorit bland de höga höjdernas folk, och det är talande att de en gång samarbetade med den legendariske bergsklättraren Yannick Seigneur som testade produkterna uppe på Mount Everest och K2. På 1990-talet började de också bemöta behovet hos vanliga bärare i stadsmiljö och lanserade även produkter för barn. De senaste decennierna har goggles och sportglasögon för till exempel skidor, MTB och löpning blivit allt viktigare. Klassiska produkter är glaciärglasögonen Vermont från 1950-talet – med skydd av läder på sidorna – och den färgglada designklassikern Beebop för barn (2008).

Idag är produktportföljen indelad i tre fack: sol- & sportglasögon, goggles & hjälmar samt receptglasögon inklusive bågar. När det gäller det sistnämnda sker slipning och sammansättning här i Jurabergen, medan bågtillverkningen sker på egen Julbo-fabrik i Rumänien och till viss del i Asien. Man har dock en tydlig strävan att förlägga så mycket som möjligt av verksamheten inom EU.

– Här i slipningslabbet har vi två optiker som kan ge snabba svar på frågor, säger Frédéric Michelli, ansvarig för Rx-produktionen. Genom att vi skeppar här från Jurabergen kan vi erbjuda en leveranstid på 8–10 dar inom Europa – något som skulle ta betydligt längre tid än om vi skeppade från Asien.

Ansvarig för receptglasögon är Thibaut Bressin, utbildad materialingenjör. Han är å ena sidan full av idéer och älskar att diskutera nya möjligheter. Samtidigt är han nitiskt noggrann med att gå igenom varje månads aftersales-rapport för att skaffa sig en tydlig överblick när det gäller svagheter och ouppfyllda behov. När Thibaut Bressin pratar om att matcha tekniska möjligheter med smarta idéer och användarnas erfarenheter och önskningar framstår det lilla företagets styrka med all önskvärd tydlighet: här fastnar inte idéerna i långa processer – här är det högst tjugo meter mellan utvecklingslabb, designverkstad och RX-sliperi. Vem som till syvende och sist står i fokus råder det inget tvivel om:

– Jag tänker så här: vi ska designa bågarna så att optikern blir nöjd; till exempel ska det vara lätt att justera bågarna enligt bärarens önskemål. Om inte optikern är nöjd med vår produkt, ja, då kommer den inte att plockas upp från utställningsbrickan.

Tove Alexandersson fick hjälp att välja

En av de internationella toppidrottare som har valt Julbo är Tove Alexandersson. Hemma i Sverige är hon mest känd för sina orienteringsmeriter – 15 VM-guld i orientering och tio VM-guld i skidorientering.

Nere på kontinenten har hon främst fått uppmärksamhet för VM-guld i skyrunning och ski mountaineering. Efter att ha testat några olika märken på glasögon och goggles fastnade Tove för Julbos produkter; hon tyckte helt enkelt de var bäst för de behov hon hade inom löpning, längdåkning och ski mountaineering. (Toves syn är god, och hon använder inte Rx-produkter.)

   – När jag tävlar i ski mountaineering har jag oftast goggles, men jag tränar oftast i skidglasögon, säger Tove Alexandersson. Julbos utbud är väldigt stort så jag har fått hjälp av deras representanter med att välja utifrån de egenskaper jag vill ha vid olika tillfällen. Produkterna fungerar utmärkt i olika väder och även när det skiftar mycket under tiden man är ute. Det stora utbudet gör att man kan hitta något som passar en själv.

Julbo i Sverige
– några frågor till Marcus Wettréus, försäljningschef i Sverige

Julbos solglasögon och skidglasögon har marknadsförts i Sverige i över tjugo år och de oftalmiska i cirka sex år genom olika distributörer. Precis som i stora delar av Europa är det glaciärglasögon och barnglasögon som har satt Julbo på kartan i Sverige. På senare år har även skidglasögon och renodlade sportglasögon fått mer uppmärksamhet. Sedan oktober 2021 säljer Julbo numera direkt till Sverige och även hela Norden.

Hur ser distributionen ut i Sverige?
– Hela Julbos sortiment marknadsförs nu i Sverige, med stort fokus på att expandera inom sport och RX. Våra detaljister är till stor del high-end butiker inom segment som outdoor, alpint och cykling – och så vanliga optiker, såklart. Det rör sig ofta om självständiga butiker med stor passion och kunskap inom rätt användningsområde, säger Marcus Wettréus.

Vad är leveranstiden från beställning till butik för slipade glasögon?
– Max 10 arbetsdagar, men det sker ofta snabbare eftersom vi har två optiker som jobbar heltid med vårt RX-lab nere Frankrike.

Varför ska Sveriges optiker erbjuda Julbo till sina kunder?
–Våra produkter är pålitliga och skapar ett stort mervärde i butiken, vi har ett brett och bra sortiment som passar de flesta, och vi är ett familjeägt företag som tillverkar 75 procent av alla våra produkter inom EU.