Glasögon i centrum i hållbar affärsmodell
Ett år med ekonomistudier i Chile fick vara nog för Thomas Kimber. Han ville inte acceptera de klassiska ekonomiska modellerna och hans envisa resonemang på tentorna och i klassrummen gav usla betyg. Han slutade helt enkelt och startade istället det hållbara företaget Karün.
Affärsidé: att bara använda återvunna material i en helt ny, cirkulär modell och samtidigt hjälpa lokala regioner att växa.
Text Anders Ekhammar | Foto Fredrik Hjerling
Thomas Kimber är fast övertygad om att det måste gå att skapa ett framgångsrikt bolag och samtidigt bidra till en bättre värld, både i det stora och det lilla. Hans pappa var affärsman och hans mamma naturfotograf. Han är uppväxt med en genuin kärlek till naturen, men har också drillats i hur man gör affärer. Det var dessa två världar han ville förena.
– Min mamma förstod mig, men pappa var långt ifrån glad över att jag hoppade av universitetet. Man gör inte så i Chile. De som kan och har råd att gå på universitet gör det med stolthet. Men jag kunde inte få min röst hörd i den miljön och ville verkligen visa att mina teorier fungerar i praktiken, så jag var helt enkelt tvungen att sluta, säger Thomas.
Thomas är uppvuxen i Patagonien i Chile, en del av världen som fortfarande har helt orörd natur, men omvärlden gör sig minst sagt påmind. Tusentals ton havsplast sköljs upp på stränderna varje år, och det var också det som gjorde att affärsidén föddes.
Idag är Karün ett bolag som tillverkar och säljer glasögon och solglasögon av helt återvunna material, men det är inte det som är mest intressanta. Det är affärsprocessen som är det unika. Hur man kan hjälpa lokala regioner att växa samtidigt som man gör världen lite bättre. Skälet till att Karün valde just glasögon är, enligt Thomas, att modeindustrin har en enorm påverkan på människor och både solglasögon och glasögon är den perfekta accessoaren i modevärlden. Det är enklare att sprida ett budskap genom mode än andra produkter.
Thomas ser affärsprocessen ur tre aspekter; produktdesign, lokalt engagemang och naturvård.
– Våra designers sitter i Patagonien där vi inspireras av den intensiva naturen, men vi har även med japanska influenser och det skandinaviskt stilrena i vår design, säger Thomas.
Därtill vill Karün visa att det går att involvera lokalbefolkningen i utsatta regioner och med det kunna bidra med kunskap, social närvaro och pengar i form av lön. Samtidigt vill man göra världen lite bättre genom att samla in havsplast och annat avfall från stränderna och haven. Modeindustrin är en av de mest förorenade branscherna i världen samtidigt som den ofta kritiseras för att grunda sig i budskap om ytlighet och individualism.
– Vi vill sprida ett annat budskap, där empati och kärlek står i centrum och där vi tillsammans kan göra stor skillnad för vår planet och för små samhällen runt om i världen, säger Thomas.
När grandvision skrev avtal med Karün för flera europeiska länder var det ett otroligt stort steg för det förhållandevis lilla chilenska bolaget. Plötsligt öppnades den europeiska marknaden upp för dem och de hade en av världens ledande aktörer inom optisk detaljhandel som kund. I Sverige är det Synoptik som har exklusiv rätt att sälja Karün och det har lagts stort fokus från optikkedjan för att visa upp det nya märket.
– Vi tycker det är fantastiskt roligt att vi får tillgång till de här fina solglasögonen och Karüns unika filosofi. Karün har en genuinitet som går igenom allt de gör och vi är stolta över att få representera dem i Sverige, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.
I förlängningen ser Thomas att Karün ska vara en process där produkt och geografi inte ska spela någon roll. Processen ska vara så stark att den kan implementeras i vilken produktion som helst, var som helst i världen där behov av stöd till lokala regioner finns. Men idag är det solglasögon och glasögon som är i fokus och utvecklingen av nya kollektioner har högsta prioritet för den europeiska marknaden.
– Processen för glasögon och solglasögon utvecklas hela tiden. I samarbete med lokalbefolkningen samlar vi i idag havsplast i Patagonien, Spanien och USA. Med deras hjälp får vi in det material av exempelvis gamla fisknät, rep och annat som vi processar för att ta fram material till våra glasögon. De som hjälper oss med insamlingen får inte bara betalt utan ges också möjlighet till mikrolån och kan därmed, tillsammans med oss, skapa egna små rörelser för framtiden. Alla verksamheter som vi är med att skapa ska på ett eller annat sätt vara närande för vår planet och med tiden ska det gå att försörja sin familj och förhoppningsvis ännu fler på den, avslutar Thomas.
Resan för Karün har precis börjat, målet är tydligt: bolaget vill bli det mest älskade och respekterade varumärket inom hållbarhet, och glasögon är deras första steg på vägen dit.