Artificiell syn hjälper vid synnedsättning
Ett ”tredje öga” som hjälper personer med synnedsättning att läsa texter och även känna igen människor – så kan man beskriva MyEye 2, en AI-baserad hjälpteknik från det israeliska företaget OrCam.
TEXT OLLE BERGMAN
OrCam MyEye 2 är hjälpteknik, baserad på artificiell syn. Detta ska inte förväxlas med begreppet”Smart Glasses”. Istället handlar det om ett helt nytt angreppssätt, där tekniken imiterar såväl öga som hjärnans synbark. Faktum är att det inte ens är ett par glasögon, utan en enhet som fästs på ena skalmen. Men låt oss ta det hela från början.
Företaget OrCam grundades 2010 av teknikentreprenören Ziv Aviram samt universitetsforskaren professor Amnon Shashua, Hebrew University, Jerusalem, som forskar om artificiell syn och maskininlärning. Tidigare hade de båda skapat företaget MobilEye, inriktat på så kallade förarassistans-system (ADAS). Med detta avses IT-baserade system för att hjälpa bilförare under körning – något som också banar väg för framtidens förarlösa fordon.
Med det nya innovationsprojektet ville de två entreprenörerna förenkla livet för personer med synnedsättning, och göra det lättare för dem att tolka världen omkring sig. Den första generationen av MyEye såg dagens ljus 2015, och två år senare kom en kraftigt uppdaterad 2.0-version.
MyEye 2 är en manick som är ungefär lika stor som ett finger. Den fästs med hjälp av magneter på den ena glasögonskalmen. I främre änden finns en kamera, flankerad av två små led-lampor. I bakre änden – strax över örat – sitter en liten högtalare. På skalet finns en touchkontakt, en på-knapp och ett usb-uttag. Det hela ser inte mycket ut för världen, men för den som har nedsatt syn eller är dyslektisk kan MyEye 2 innebära helt nya möjligheter när det gäller att navigera genom vardagen. Enligt OrCam själva är systemet idag ”världens mest avancerade bärbara hjälpteknik för blinda och synskadade”.
MyEye 2:s basfunktion är att tolka text och låta en syntetisk röst läsa upp den i den inbyggda högtalaren eller via hörlurar kopplade till Bluetooth. Det räcker med att bäraren vänder ansiktet mot texten och pekar ut var enheten ska börja läsa. Tekniken fungerar i en mängd olika situationer – allt från att läsa gatunamn och butiksskyltar till att granska etiketter och kvitton. Viktigast är naturligtvis att MyEye 2 hjälper användaren att läsa böcker, tidskrifter och utskrivna dokument.
Textigenkänning är dock bara början och MyEye 2 utvecklas kontinuerlig för nya tillämpningar. En funktion som redan finns är ansiktsigenkänning; här kan man lära enheten att känna igen upp till hundra personer. Eftersom det är ohövligt att peka får man istället fråga ”Vem finns framför mig?” På samma sätt kan man lära enheten känna igen sedlar eller produkter, till exempel olika typer av livsmedelsförpackningar. Naturligtvis drar man också nytta av att alla moderna produkter är försedda med streckkod. En ytterligare funktion är att enheten kan identifiera färgen på olika objekt.
Inför framtiden är det bara fantasin som sätter gränser för hur teknik av den här typen kan användas. En funktion som håller på att introduceras hos MyEye 2 är möjligheten att orientera sig med hjälp av frågan: ”Vad finns framför mig?”. Enheten kan då berätta om det är en dörröppning, en möbel osv.
Rafi Fischer, kommunikationsansvarig på OrCam Technologies, berättar att företagets FoU-avdelning idag har 200 anställda som jobbar med hård- och mjukvara. För dem befinner sig användarupplevelsen hela tiden i fokus:
– Det är viktigt att du inte översköljer bäraren med information, säger Rafi Fischer. Nyckeln till en bra produkt är att man förstår vad som är värdefullt för användaren.
Rafi Fischer berättar att man i höst kommer att lansera något som kallas Smart Reading. Med denna funktion kan användaren be om specifik information från en yta med text, till exempel via kommandot ”Läs rubrikerna!” när man läser tidningen.
– Vi befinner oss bara vid toppen av ett isberg – den här tekniken erbjuder så många möjligheter, säger han.
Utrustningen har idag lanserats på 25 språk i 48 länder. OrCam har lärt sig mycket om hur systemen för subventionerad hjälpteknik fungerar i olika länder. Här har de noterat att det Sverige erbjuder goda möjligheter för bidrag till arbetshjälpmedel avsedda för personer som är blinda eller lider av synnedsättning, dyslexi eller lässvårigheter.
Fysioterapeuten gick enklare yrkesliv
Monica Fredriksson från Västerås är en av cirka 80 MyEye-användare i Sverige. Tekniken är till stor hjälp i hennes jobb som fysioterapeut på Västerås Centrallasarett.
– Förut fick min assistent skriva ut arbetsdokumenten i punktskrift; nu skriver jag ut dem på vanligt sätt och läser själv, säger hon.
Monica Fredriksson är 62 år och har levt med synnedsättning ända sedan hon drabbades av retinitis pigmentosa i barndomen. Hon har kvar viss ledsyn, bland annat förmågan att skilja på ljus och mörker. Genom att använda sig av kraftiga förstoringslinser kan hon också studera saker på närmare håll. Med hjälp av käpp, ledarhund, punktskrivare och olika it-lösningar klarar hon sig bra i vardagen.
Sedan många år jobbar Monica Fredriksson som fysioterapeut på Västerås Centrallasaretts avdelning för lungmedicin där hon hjälper bland annat astmatiker och KOL-patienter till ett bättre liv.
– Det handlar om fysisk träning, kompenserande åtgärder samt andningsgymnastik, vilken kan vara ganska krävande, säger hon. Jag genomför mycket undervisning där det gäller att få patienterna att själva ta kontroll över sin sjukdom.
Monica hörde först talas om My Eye från sin bror som också har en synnedsättning. Hon fick sedan mer information från en säljare på Insyn Scandinavia som är agent för OrCam i Sverige.
– Eftersom jag har en vanlig anställning vände jag mig till Försäkringskassan. När jag sa till handledaren att ”det här är som att gå från häst och vagn till Rolls Royce” så förstod han. I såna här sammanhang måste man alltid kunna argumentera för vad som blir lättare i ens liv. Men det brukar gå bra eftersom jag inte har så svårt att uttrycka mig.
I sin yrkesroll hanterar Monica stora mängder information, bland annat journalanteckningar och remisser. Eftersom hon inte kan läsa själv från datorskärmen har hon tidigare fått hjälp av en assistent. Sedan hon fick MyEye arbetar hon på ett helt nytt sätt.
– När vi tar emot och jobbar med remisser börjar vi med att skriva ut dem. Förut fick min assistent skriva ut dem i punktskrift. Nu skriver jag ut dem själv och läser genom att peka på informationen jag vill ha; jag vet ju hur layouten ser ut på sidan.
Som med all modern teknik kan det uppstå dråpliga situationer ibland. Bland annat berättar Monica att MyEye gav henne beskedet att ”Det står ett barn framför dig!” när det i själva verket var en läkarkollega. Hon tycker också att läsningen av böcker – i motsats till arbetsdokument – är lite klumpig. Men hon är väl medveten om att det här är teknik under utveckling och att användaren också måste lägga ner lite arbete för att få allt att flyta.
– När det gäller alla hjälpmedel så måste man ta sig igenom en inlärningsprocess. Men för mig har det redan varit en enorm skillnad med MyEye i mitt arbetsliv.