• SÖK BUTIK
SÖK BUTIK
Om det blir fel»
Logga in
E-post






Glömt lösenord? Klicka här för att få ditt lösenord skickat till dig.
Konsument»Om det blir fel

Om det blir fel

Varje månad genomförs hundratusentals köp av optiska produkter hos butiker och webplatser. Det är ofrånkomligt att det någon gång leder till att kunden inte är hundra procent nöjd. 

I första hand rekommenderar vi alltid att du vänder dig till butiken. Alla vill ju att du som kund ska vara helt nöjd med dina glasögon eller linser och i de flesta fall brukar butiken enkelt kunna lösa problemet.

Om ni ändå inte kommer överens finns det olika instanser du kan vända dig till, beroende på vilken del av köpet du inte är nöjd med:
Om det gäller synundersökningen ska du i första hand vända dig till Patientnämnden i ditt landsting. De är en opartisk instans som kan hjälpa dig att föra fram klagomål och se till att de blir besvarade. Mer information om detta finner du på Socialstyrelsens hemsida

Om du upplever ett fel i varan ska du inledningsvis vända dig till kommunens konsumentvägledare. Konsumentvägledningen är en frivillig service för kommunerna. På konsumentverkets hemsida kan du söka om din kommun erbjuder tjänsten.
Du kan också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN som prövar tvister som rör köp av varor och tjänster. ARN-s beslut är inte tvingande men alla medlemmar i Optikbranschen följer ARN-s beslut.